چگونه به کودکم کمک کنم؟

 

چه طور میتوانید کودک‌تان را یاری کنید؟

آندرسون و مینک[1] (۲۰۰۷) نشان می‌دهند که دو عامل مهم در کمک به کودکان در یادگیری وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

  1. پل ارتباطی برای بازخوردگیری: شما باید در جریان فعالیت‌ها و نتایج ارزیابی‌های فرزندتان قرار بگیرید. این وظیفه‌ي مدرسه، معلم و موسسه‌ی آموزشی است که بستر ایجاد این پل را مهیا کند. اپستین و سندرز[2] (۱۹۹۸) می‌گویند: «در کشورهای مختلف، اگر مدارس در این زمینه تلاش کنند، دیگر والدین از هر سطح درآمدی یا تحصیلی که باشند، مستقل از محل زندگی‌شان و این که در خانه‌شان چند نفر بالغ دارند، مستقل از هر عامل دیگری، در آموزش کودکانشان شریک می‌شوند.»
  2. ایجاد نقش والدین: شما باید نقش حمایتی خود را بر اساس وضعیت کنونی یادگیری فرزندتان بسازید. پس از آن باید منابع مرتبط را برای بهبود نتایج شناختی و رفتاری او انتخاب کنید.
  • منابع کمکی برای کودکان: تحقیقات نشان می‌دهد که نقش شما رابطه‌ی مستقیم و مثبتی با یادگیری فرزندتان دارد. بنابراین در این‌جا تعدادی منبع و استراتژی برای کمک به بهبود نتایج شناختی (یعنی تعداد کلماتی که در مسابقه‌ی wow یاد گرفته) و رفتاری (که عبارت است از سطح تداوم، انعطاف پذیری و دقت در بازی) معرفی می‌کنیم. در همین راستا مک نیل[3] (۱۹۹۹) نشان می‌دهد که شما می‌توانید در نتیجه‌ي فرزندان‌تان در هر دو این حوزه‌ها مؤثر باشید، هرچند که تأثیرتان در هر یک ممکن است متفاوت باشد.
    • منابع کمکی برای بهبود نتیجهي شناختی کودک: در کارگاه‌های PDSP و تماس‌های تلفنی، تیم پشتیبانی ما شما را از نتیجه‌ی فرزندتان در مسابقه‌ی wow باخبر می‌کند. به خاطر داشته باشید که می‌توانید نتیجه‌ی فرزندتان را در وب سایت PDSP مشاهده کنید، اما در کارگاه‌ها و تماس‌های تلفنی، تیم پشتیبانی فهرست لغت‌های فرزندتان را نیز در اختیارتان قرار می‌دهد. این فهرست بر اساس واژه‌هایی که برای کودک‌تان دشوار بوده (یعنی به آن‌ها اشتباه پاسخ داده) و لغاتی که از آن‌ها اطمینان خاطر دارد (که درست به آن‌ها پاسخ داده) دسته‌بندی می‌شوند. هم‌چنین تیم پشتیبانی ر مورد کتاب‌ها و مسابقاتی که می‌توانند در یادگیری لغات به فرزند شما کمک کنند، مشاوره می‌دهد.
    • منابع کمکی برای بهبود نتیجهي رفتاری کودک: در بخش چگونه نتایج کودکم را تفسیر کنم[4] سه عدد در اختیارتان قرار می‌گیرد که به شما میزان تداوم، تاب‌آوری و دقت فرزندتان را نشان می‌دهد. در کار‌‌گاه‌ها و در تماس‌های تلفنی با تیم پشتیبانی، می‌توانید با تیم ما و دیگر والدین برای بهبود نتایج رفتاری فرزندتان در این موضوعات مشورت کنید.
  • منابع کمکی برای والدین در رسانههای دیجیتال:

در این جا از تحقیقات درییر[5]، چادرون[6] و لاگا[7] (۲۰۱۵) برای  ایجاد پشتیبانی‌های دیجیتال مرتبط استفاده می‌کنیم. در این راستا، ما در کارگاه‌ها دو پشتیبانی فنی اصلی برای شما فراهم می‌کنیم:

  • پشتیبانی امنیت اینترنت: در کارگاه‌ها، تیم فناوری اطلاعات ما، ابزاری‌هایی فنی برای مدیریت استفاده از اینترنت کودک شما را در اختیارتان می‌گذارد. این ابزارها برای اهداف ایمنی و امنیتی، مثل آشنایی با محیط‌های امنیتی دیجیتال، بهترین راهبرد برای ساخت رمز عبور خوب، محافظت از حریم شخصی و فیلتر کردن محتوا هستند.
  • آگاهی از فواید استفاده از اینترنت: در کارگاه‌ها، فهرست زیر را که شامل وبگاه‌ها و برنامه‌های خلاقانه و آموزشی است، به شما ارائه می‌کنیم. هم‌چنین، موضوع معیارهای مورد نظر والدین برای ارزیابی این وبگاه‌ها و راهنمایی‌هایی بر چگونگی استفاده از آن‌ها ارائه خواهد شد.
    • جست و جو در گوگل
    • ویکی‌پدیا (فارسی و انگیسی)
    • کانون فرهنگی آموزش
    • مسابقه ی دنیای واژه‌ها
    • ذهن‌های جوان (Young Minds)
    • منابع دانشگاه کمبریج
    • OECD
  • انجمن والدین: در کارگاه‌ها، شما فرصت دارید که با سایر والدین ارتباط برقرار کنید و تجریبات خود را به اشتراک بگذارید تا بتوانید نهایتاً به راه‌کاری آسان برای افزایش مهارت‌ها و دانش دیجیتال خود برسید. هرچه توانایی و اعتماد به نفس شما در استفاده از دنیای دیجیتال بیش‌تر باشد، نتایج مثبتی برای فرزندانتان نیز به دست خواهد آمد و فواید افزایش مهارت‌های خود را در میان خانواده‌ی خود حس خواهید کرد.

اندرسون و مینک (2007) نشان دادند که پل ارتباطی بازخورد و نقش سازنده‌ی والدین تأثیر به‌سزا‌تری به نسبت نوع منابع مورد استفاده دارند. به همین دلیل، چندین منابع و روش به شما معرفی می شود تا بتوانید بر اساس ارزش‌های خانوادگی، فرهنگ (فورهند و کوتچیک، 2016)، درآمد، تحصیلات و سبک رفتاری خودتان (لیوینگ استون و همکاران، 2015) یکی را انتخاب کنید. باید در نظر داشته باشید که برای کمک به فرزندتان، لازم است که مهارت‌های خود را تقویت کنید و منابع را بشناسید و از آن‌ها استفاده کنید (سومتکا، متساوا و دوکو، 2017). خبر خوب این است که آگاهی شما از اهمیت نقش‌تان در آموزش فرزندتان تأثیر زیادی در نتایج آموزشی فرزندتان دارد (یوز، زیوودر و بویس-ریموند، 2014).

بنابراین در وحله‌ی اول، تمرکز اصلی برنامه‌ی حمایت دیجیتال والدین (PDSP) بر افزایش آگاهی والدین از نقش خودشان است. اولویت دوم این برنامه، ارتباط والدین با نتایج فرزندتان در مسابقه‌ی دنیای واژه‌هاست. هدف نهایی ما کمک به شما در ایجاد نقش مؤثر خود در تفسیر نتایج فرزنتان و  انتخاب منابع کمک کننده است. به همین دلیل، در PDSP، شما باید در ابتدا نتایج فرزند خود را در قسمت “چگونه فرزندم را در WoW بیایم؟” پیدا کنید، سپس تلاش کنید تا نتایج فرزند خود را با توجه به قسمت “چگونه نتایج فرزندم را تفسیر کنم؟” بفهمید. هم‌چنین، به دو کارگاه PDSP دعوت شده‌اید. در این کارگاه‌ها، شما فرصت مکالمه با سایر والدین و تیم خود را دارید. با این کار می توانید نقش مؤثر خود در فعالیت‌های دیجیتال فرزندتان را ایجاد کنید.

————————————————————-

[1] Anderson and Minke

[2] Epstein and Sanders

[3] McNeal

[4] How to Interpret My Child’s Result

[5] Dreier

[6] Chaudron

[7] Lagae

————————————————————-