والدین و فرزندان در ایران

موضوع: مشارکت والدین در ایران

  • مصاحبهگر: پدر و مادرت سواد خواندن و نوشتن دارند؟
  • کودک: نه.
  • مصاحبهگر: وقتی تکالیفت رو درست انجام نمی‌دی، مجازات می‌شی؟
  • کودک: وقتی مشق‌هام رو خوب نمی‌نویسم تنبیهم می‌کنن.
  • مصاحبهگر: چطوری تنبیهت می‌کنن؟
  • کودک: کتکم می‌زنن.
  • مصاحبهگر: وقت خوندن و نوشتن بلد نیستن، چطوری می‌فهمن که مشق‌هاتو خوب ننوشتی ؟
  • کودک: وقتی دفترمو بهشون نشون می‌دم، می‌گن که بده.
  • مصاحبهگر: ولی اونا که درس نخوندن. از کجا می‌فهمن که بده؟
  • کودک: چون بزرگه.
  • مصاحبهگر: پس بزرگ یعنی بد؟ اگه میوه‌ي بزرگ بخری چی؟ بازم فکر می‌کنن که بده؟
  • کودک: (لبخند)

 

چند بخش از فیلم مستند «مشق شب»، اثر عباس کیارستمی


این بخش‌ها از فیلم مستندی به نام “مشق شب” ساخته‌ی عباس کیارستمی در سال 1989 درباره‌ی نظام آموزشی ایران، برداشت شده است. فیلم، داستان پسری است که به والدینش نیاز دارد تا از او در انجام تکالیفش حمایت کنند، اما در عوض او را تنبیه می‌کنند. کیارستمی “مشق شب” را به‌عنوان پروژه‌ای برای ” کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران” ( www.kanoon-e-parvaresh-e-efekri-e-koodakan) در 1979 و در زمان جنگ ایران و عراق (1980-1988) ساخت. امروزه در ایران، والدین به ندرت کودکان خود را برای نوشتن دیکته‌شان با حروف بزرگ (شکل 1, قسمت 16 را مشاهده کنید) تنبیه می‌کنند، چرا که درصد اولیای باسواد‌ها از 37 درصد در سال 1976 به 85 درصد در سال 2015 (یونسکو، 2015) افزایش یافته است. با این حال, در دوره‌ی پسا اینترنت، رابطه‌ی والدین- فرزندی تحت تأثیر عامل دیگری که “سواد دیجیتالی” نامتعادل است، (پرنسکی، 2006) قرار گرفته است. استدلال می‌کنیم که همان داستان “مشق شب” می‌تواند در زمینه‌ی دیجیتال هم رخ دهد. این نگرانی ما را علاقه‌مند کرد تا درباره‌ی تأثیر فناوری یادگیری دیجیتال  (DLT) بریادگیری کودکان که با مشارکت والدین (PI) صورت می‌گیرد، تحقیق کنیم.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *